up
 
  הסטוריה של חותמות  
 

החותמת המוכרת לנו בימינו מהווה המשך ישיר ומשודרג לחותם - החותמת בעבר.
החותם – מכשיר גלילי או טבעתי עשוי אבן, מתכת, עץ, ולפעמים גם מעצמות,
שחרותים בו סמל, שם, או כתובת, לשם הטבעה בחומר רך כגון שעווה או טין רך.
תקופה קדומה
השימוש בחותמות ע"י שליטים ידוע כבר מתקופות קדומות מאד, משומר, בבל, פרס ומצרים.
בימי קדם נהגו סוחרים גדולים ששיווקו סחורותיהם למרחקים לסמן את סחורותם בחותם אישי.
סוגי החותמות שרווחו בתקופה הקדומה היו "חותם גליל," (ראה תמונה) או "חותם עץ"
(ראה תמונה) אותו היו מטביעים בטין רך שמרחו על חפץ שאותו רצו לסמן,
בחפירות בארץ ישראל נמצאו כדים מתקופות קדומות שהיו חתומים ב"חותם גליל"

תהליך יצור החותמת בעבר היה מורכב וקשה, יצור חותמת מאבן, או עץ הצריך שעות רבות
של עבודה אומנותית.
עד לפני דור הכנת חותמת הצריכה עבודת כפיים מדויקת,
צרוף אותיות בודדות מעופרת, למילים ומשפטים.
הטבעת האותיות ב"בקליט" במכבש חום, קרור "הבקליט",
ויציקת גומי במכבש חום לתבנית האותיות שנוצרה, כך קיבלנו גלופת גומי לחותמת.
יצור החותמות היום מתבצע באמצעים מודרניים ובדיוק גבוה.

 

החותמות ביהדות

עוד בימי האבות נוהגים היו לחתום בטבעת, אשר כמו בימינו אנו שימשה כחפץ אישי
המאשר את הסכמת בעל החותמת למסמך עליו נחתם.
בתורה מסופר שתמר ביקשה מיהודה שיתן לה כערבון את חותמו האישי –
"טבעת שאתה חותם בה" - רש"י (בראשית לח, י"ח)

בטבעת שאין עליה חותם, ופירש רש"י צורה לחתום בה איגרת או כל דבר סגור. (שבת נ"ז, א')

בתקופת התלמוד היה החותם מקובל כחלק מקישוט הטבעת
ונשים היו מעטרות את ידיהן בטבעות עם חותם. (שבת נ"ט, א')
כן היו נותנים חותם על צווארו של עבד או על כסותו, וכן על צוואר הבהמה. (שם נ"ח א')
בימי קדם נהגו להטביע חותם על מכסיהם של קנקני שמן או יין, וחבילות קשורות בחוטים.
ביהדות מהווה החותם סימן היכר לדברי מאכל כשרים שהיו ברשותו של נכרי,
לעדות שנכרי לא החליפם או עשה בהם דבר איסור, כגון חבית יין שהייתה אצל נכרי,
כדי לוודא שהנכרי לא ניסך מהיין לעבודה זרה, ובכך אסר את היין.
ביין דרשו חכמים "חותם בתוך חותם" כלומר חותם על מכסה היין ועליו כיסוי נוסף חתום גם הוא.
כדי להקשות על זיוף החותמת (עב"ז ל"א א'). גם בימינו בקבוקי היין חתומים חותם בתוך חותם,
פקק ועליו כיסוי נוסף, כך שאם פתחנו את הבקבוק הדבר ניכר.

נס חנוכה. נסוב סביב "חותמו של כהן גדול"

כאשר נכנסו יוונים להיכל וטמאו את השמנים שבהם הדליקו את המנורה בבית המקדש,
וכשגברו ישראל על אויביהם ואיבדום בכ"ה בכסליו היה, ונכנסו להיכל ולא מצאו שמן טהור במקדש,
אלא פך אחד שהיה מונח בחותמו של כהן גדול [דבר המוכיח את טהרת השמן].
ולא היה בו להדליק אלא יום אחד, ונעשה נס והדליקו ממנו את המנורה שמונה ימים,
עד שכתשו זיתים והוציאו שמן טהור,
לזכר נס זה אנו מדליקים נרות חנוכה שמונה ימים.

נס פורים "חותם המלך

"חותם המלך עשוי זהב, במגילת אסתר מסופר, על מסירת טבעת המלך לאסתר ולמרדכי היהודי,
ואתם כתבו על היהודים וחתמו בטבעת המלך, כי כתב אשר נכתב בשם המלך ונחתם בטבעת המלך,
אין להשיב. (אסתר ח' ח')

כל הזכויות שמורות (C)
 

יעוץ משולב | טיהור מים | מדפסת PDF | דף אחד | גרפיקה למעשה | עיצוב גרפי | ספרי יהדות

 

 
 
 
תמונה עתיקה
 

חותם גלילי

 

בולות מעץ

 

חותמת עתיקה

 

כלים עתיקים